We weten allemaal dat de manier om een klant tevreden te houden een goede klantenservice is. Dit houdt in dat er naar de behoeften wordt geluisterd en manieren worden gevonden om aan die behoeften te voldoen. Echter, wanneer het daadwerkelijk aankomt op het implementeren van een hoog niveau van klantenzorg faalt meer dan 70% van de bedrijven.
Waarom is een CRM-programma belangrijk?
Een goed CRM-programma is tegenwoordig noodzakelijk om je bedrijf te laten groeien. CRM staat voor Customer Relationship Management.
Maak het proces van goede klantrelaties niet ingewikkelder dan het hoeft te zijn. Investeren in een goed CRM-softwarepakket is een kosteneffectieve methode om je klantenservice, je bedrijfsgroei en je winst te maximaliseren.
De eerste en belangrijkste stap naar succes is het verzamelen van informatie, het opslaan van die informatie, en deze in een bruikbaar formaat te gieten. Het zal je verbazen hoeveel bedrijven de bruikbare informatie die op hun bureau terechtkomt niet opslaan.
Je wilt op zijn minst in staat zijn de persoonlijke gegevens van je klant, zoals adres en telefoonnummer, bij hun aankooptransacties voegen. Het is nog beter als je vragen, antwoorden, reparaties, eventuele garantiekwesties en een heleboel andere data bijhoudt.
Wat kun je met informatie uit een CRM-programma?
De data uit je CRM-programma heeft verschillende toepassingen. Klantenservice is altijd van het grootste belang, want tevreden klanten komen terug en zij bevelen je ook aan bij anderen. Hoe sneller je de klant van antwoorden kunt voorzien, hoe gelukkiger hij zal zijn.
Maar er is nog veel meer waar deze informatie voor kan worden gebruikt. Je kunt de gegevens gebruiken om trends en patronen vast te stellen die je helpen de toekomstige groei van je bedrijf te bepalen.
Een CRM helpt je om informatie te verzamelen over:
- Verkopen
- Leveringsinformatie
- Kopersgedrag
- Kopersinteractie
- Demografie
Zodra je de data hebt verzameld, moet je er iets mee doen om er bruikbare gegevens van te maken. Dit wordt datamining genoemd. Er zijn verschillende dingen waarvoor je de data kunt gebruiken:
- Het vergelijken van aankopen van klanten in specifieke periodes
- Het vergelijken van bedrijfsverkopen in specifieke periodes
- Het analyseren van een verscheidenheid van complexe variabelen
- Bepalen wat de populairste producten of diensten zijn
- Trends en patronen analyseren
- Bepalen welke producten uit de markt moeten worden genomen
- Producten met de beste winstmarge evalueren
- Bepalen waar klanten het meest een beroep op doen
- Het oplossen van eventuele knelpunten of problemen
Met het juiste CRM-pakket kun je gegevens aanpassen om zo ongeveer alles te achterhalen wat je nodig hebt, in zo ongeveer elk gewenst formaat. Je kunt de gegevens ook verder verfijnen om nauwkeurigere resultaten te krijgen.
Misschien wil je bijvoorbeeld de leveringskanalen die je bedrijf gebruikt verder onderzoeken, of misschien wil je weten hoeveel nieuwe nieuwe klanten je elke maand krijgt. Misschien wil je weten hoeveel verkopen online, via de telefoon of in de winkel tot stand komen. Er zijn zoveel verschillende soorten gegevens beschikbaar met de juiste CRM-software dat je echt een voorsprong kunt nemen op je concurrentie.
Denk na over wat je wilt weten. Als je goede vragen stelt, krijg je goede antwoorden. En vergeet niet dat als je niets doet, er ook niets zal veranderen. Als je dus met je bedrijf vooruit wil, is het verstandig om eens aan een goed CRM-programma te denken!