Wanneer je aan het begin van je carrière staat, zit je waarschijnlijk vol energie om het te gaan maken. Of je nou start als werknemer of als ondernemer, vrijwel ieder carrière-pad zit vol met valkuilen. Dit is overigens helemaal niet erg, men leert door te vallen en weer op te krabbelen.
Toch is het lekker als je van te voren weet welke aspecten jouw carrieresucces kunnen vergroten. Dit zijn 8 eenvoudige tips van ervaren mensen in het bedrijfsleven die jou helpen bij een succesvolle carrière!
1. Bouw een betrouwbare reputatie op
Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste eigenschappen in je carrière. Je kunt behoorlijk ver komen door iemand te zijn op wie mensen kunnen rekenen. Simpelweg door altijd op te komen dagen en aan het werk te gaan. Betrouwbaar zijn kost helemaal niets en vereist geen speciaal talent of geluk.
2. Wees de persoon die gewoon uitzoekt hoe het moet
In het begin veel taken waarvan je misschien geen idee hebt hoe je deze moet voltooien. Voor een leidinggevende is niets waardevolle dan iemand die gewoon uitzoekt hoe het moet.
Google en ChatGPT zijn je grote vrienden in deze. De meeste eenvoudige vraagstukken zullen op deze manier beantwoord kunnen worden. Zo krijg je in ieder geval de meeste taken al gedaan. Voor meer complexe vragen kun je alsnog bij je leidinggevende aankloppen.
Ze zullen onder de indruk zijn van het hoge niveau van je vragen en de eerder uitgevoerde taken. Ongetwijfeld een goed advies voor een flitsende start van je carrière!
3. Neem lastige klussen van je baas uit handen
Dit is een van de grootste “hacks” om vroeg in je carrière vooruit te komen. Observeer je baas, ontdek wat hij of zij haat om te doen, leer het te doen en neem het van hun bordje. Je zult jezelf hierdoor onmisbaar maken. Slim toch?
4. Ontwikkel vaardigheden in storytelling
Succesvolle CEO’s zijn niet per se de slimste of meest getalenteerde mensen in hun organisaties. Waar ze ongetwijfeld wel goed in zijn, is het verzamelen van gegevens en deze vervolgens eenvoudig en effectief te communiceren. Data erin, verhaal eruit.
Het goed onder de knie hebben van storytelling, is tegenwoordig een primaire behoefte in het bedrijfsleven. Ontwikkel deze vaardigheid en je zult er later de vruchten van plukken!
5. Werk eerst hard (en later slim)
Het is in de mode om te zeggen dat slim werken het enige is dat telt. Fout. Als je iets belangrijks wilt bereiken, moet je hard werken. Bouw een reputatie op van hard werken en wees er trots op. Indien je vervolgens ook nog eens slimmer gaat werken, creëer je een soort springplank voor een voorspoedige carrière.
6. Doe de “ouderwetse” dingen goed
Er zijn eenvoudige dingen die nog steeds opvallen. Kijk mensen in de ogen, doe wat je zegt dat je zult doen, wees op tijd, let op je houding, geef een zelfverzekerde handdruk. Het klinkt misschien simpel, maar deze dingen kosten niets en raken nooit uit de mode.
7. Kom vroeg, blijf tot laat
Vroeg verschijnen en tot laat blijven is een gratis manier om je kansen aanzienlijk te vergroten. De meest interessante gesprekken vinden plaats voordat vergaderingen beginnen of nadat ze zijn afgelopen. Als je aanwezig bent, is de kans groter dat je wordt uitgenodigd voor een vervolggesprek, koffie of discussie. Aanwezigheid loont op de lange termijn.
8. Creëer je eigen kansen
Onlangs hoorde ik een verhaal van een bekende ondernemer. Een ambitieuze jongeman wilde graag aan een groot project met hem werken. Op het eerste oog zag de ondernemer de toegevoegde waarde van de jongeman niet in. Hij wees meerdere verzoeken tot een telefoongesprek af.
Via een mail gaf de jongeman echter aan dat hij de volgende dag in Londen moest zijn voor vergadering. Dit was toevallig ook de woonplaats van de ondernemer. De jongen bood aan om hem kort persoonlijk te ontmoeten en de ondernemer stemde toe. Ze ontmoetten elkaar, het klikte en ze werken inmiddels al enkele jaren samen.
De volhardende jongeman vertelde later pas dat hij een ticket had geboekt, nadat de ondernemer had ingestemd. Een leugentje voor eigen bestwil. De ondernemer? Die was na de bekentenis alleen maar enthousiaster. Hij wist namelijk dat hij iemand met de juiste energie voor zijn project had gevonden!